AA+A++

Webinarium "Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów".

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. III edycja” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister ds. Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Webinarium (spotkanie online) odbędzie się 11 września 2024 roku (10:00-12:30).

Celem spotkania online (webinarium) jest zwiększanie świadomości seniorów i ich opiekunów w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy – link do strony z odnośnikiem do formularza: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=89709&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (za pośrednictwem domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, bibliotek itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane do 10 września 2024 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu webinarium, potwierdzenia uczestnictwa oraz zaproszenia na spotkanie (wraz z linkiem) będą przesyłane na bieżąco.

W celu uczestnictwa w webinarium niezbędne jest stabilne łącze internetowe.
W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację Cisco Webex. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz
z linkiem) na spotkanie.

Udział w webinarium jest bezpłatny.

Zał. nr 4 Klauzula informacyjna dla uczestników i osób ich zgłaszających na seminaria w ramach projektu edukacyjnego CEDUR.docx

Skrócony czas pracy

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju uprzejmie informuje, iż w związku z falą upałów, Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju będzie czynny w dniach:

10 lipca 2024 r. do godz. 15:00

11 lipca 2024 r. do godz. 14:00

12 lipca 2024 r. do godz. 14:00

Zmiana ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.

Informujmy, że 7 czerwca 2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druk 342), która weszła w życie 1 lipca 2024 r. Ustawa przewiduje istotne zmiany w systemie wsparcia dla obywateli Ukrainy tj:

  • legalność pobytu obywateli Ukrainy w Polsce została przedłużona do 30 września 2025 r., jednak  zmianie uległ sposób ustalania sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej. Od 1 lipca 2024 r. sytuacja ta ustalana będzie na podstawie rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w miejscu zamieszkania osoby/ rodziny ubiegającej się o pomoc. Informujemy, iż obywatele Ukrainy ubiegający się o pomoc na zasadach i w trybie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, mają obowiązek przedłożenia przetłumaczonych na język polski dokumentów/dowodów potwierdzających dane zawarte w wywiadzie środowiskowym.
  • uchylenie podstawy do uzyskania przez obywatela Ukrainy jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł na osobę, przeznaczonego na utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe od dnia 1 lipca 2024 r.  Ustawa wprowadza w art. 20 przepis przejściowy dający możliwość przyznania świadczeń osobom uprawnionym na podstawie art. 31 ustawy jeśli postępowania o te świadczenia zostały wszczęte przed dniem wejścia
    w życie ustawy zmieniającej.
  • uchylenie art. 13 ustawy pomocowej, dotyczącego przyznawania świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Według przepisów ustawy, świadczenie pieniężne będzie można przyznać za okres do dnia 30 czerwca 2024 r. Wniosek należy złożyć w terminie miesiąca od ostatniego dnia okresu objętego wnioskiem, nie później niż do dnia 31 lipca 2024 r.

Bon energetyczny

Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. można składać wnioski o jednorazową wypłatę bonu energetycznego.

Przepisy ustawy z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. z dnia 12 czerwca 2024r. poz. 859) dają możliwość ubiegania się w 2024 r. przez osoby spełniające kryterium dochodowe o wypłatę bonu energetycznego. Świadczenie ma pozwolić częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej. Aby otrzymać wsparcie finansowe, konieczne będzie spełnienie wymagań określonych w ustawie – w tym przede wszystkim złożenie w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania stosownego wniosku o jego wypłatę.

Bon energetyczny przysługuje:

  1.  osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 2.500 zł,
  2.  osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 1.700 zł na osobę

Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.

Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  1.    300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  2.    400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  3.    500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  4.    600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  1.    600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  2.    800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  3.   1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  4.   1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

 

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania.

Wnioski można składać:

  1. Osobiście w wersji papierowej Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju
    ul. Parkowa 2 Dział Świadczeń Rodzinnych pokój nr 2  tel: 182680477
  2. za pośrednictwem Poczty Polskiej
  3. za pośrednictwem platformy ePUAP, mObywatel    

(proszę pamiętać, że należy podpisać podpisem elektronicznym zarówno pismo przewodnie jak i załączony wniosek o bon energetyczny)

 

Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. i jest wypłacany jednorazowo.

Wniosek o wypłatę  bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.

Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji. Informacje o przyznaniu bonu energetycznego będą przekazywane na wskazany adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, informację o przyznaniu bonu energetycznego będzie można odebrać osobiście . Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.

 

Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych od wojewody, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę, bądź w przypadku braku wskazania nr rachunku – w kasie  Ośrodka Pomocy w Rabce Zdroju.

Minister właściwy do spraw energii określa i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego, mając na względzie zapewnienie przejrzystości tego wniosku.

Wzór wniosku  o wypłatę bonu energetycznego
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/

 

Projekt „NOWY START W MAŁOPOLSCE Z EURESEM”

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie realizuje projekt skierowany do osób, które spędziły zagranicą co najmniej 6 miesięcy, powróciły do Małopolski w przeciągu ostatniego roku (12 miesięcy) i do tej pory nie mają pracy.
Projekt ma tytuł „NOWY START W MAŁOPOLSCE Z EURESEM” a jego Uczestnicy będą mieli m.in. możliwość skorzystania z 95% dofinansowania na szkolenia.

KONTAKT:

koordynator projektu:
Barbara Walczak tel. 500 573 931 barbara.walczak@wup-krakow.pl

lub

Katarzyna Fronczyk tel. +48 513 422 066

Specjalista ds. systemu bonowego

Nowy start w Małopolsce z EURESem

plakat NSE

Pomoc dl osób z niepełnosprawnością po amputacji kończyn

Zespół Fundacji Pronmed składa się z wolontariuszy oraz kadry medycznej,których
praca ukierunkowana jest na pomoc osobom z niepełnosprawnością po
amputacji rąk, nóg, w tym także bardzo potrzebnego i poszukiwanego tzw.
wyrównania braku całej lub części stopy po amputacji.

Jeżeli osoba potrzebująca zaprotezowania wyrazi chęć skorzystania z
naszej pomocy to wystarczy, że zgłosi się do nas, a całą procedurą
dotyczącą dokumentacji medycznej, wizytami lekarskimi oraz konsultacjami
ortopedycznymi zajmuje się Fundacja.

W zgłoszeniu należy podać dane: imię i nazwisko Pacjenta, adres
zamieszkania, numer telefonu oraz dane do kontaktu z opiekunem: imię i
numer telefonu do opiekuna. Nie ma ograniczeń wiekowych, nie jest też
wymagane orzeczenie o niepełnosprawności, ważne, żeby Pacjent był
ubezpieczony. Czas oczekiwania od momentu zgłoszenia do zaprotezowania
wynosi ok. 6 tygodni. Pacjent korzystający z pomocy Fundacji jest pod
opieką wolontariuszy i kadry medycznej od momentu zgłoszenia do
zakończenia procesu protezowania łącznie z konsultacją fizjoterapeuty
obejmującą naukę korzystania z protezy. Fundacja uczestniczy w
programie, który zaspokaja 100% kosztów finansowania zaopatrzenia
ortopedycznego.

Wszelkie pytania prosimy kierować pod numer telefonu: 798-768-712,
lub mailowo: fundacja@pronmed.pl

OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH W RABCE-ZDROJU

Dyrekcja Ośrodka szkolno-wychowawczego dla dzieci niewidomych i słabowidzących w Rabce-Zdroju informuje o działalności ww. Ośrodka. Głównym celem Ośrodka jest  edukacja, rehabilitacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną. W załączeniu film promujący placówkę.

Ośrodek Pomocy w dniu 02.05.2024r. nieczynny

Informujemy, że w dniu 02.05.2024 r. ( czwartek) Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju będzie nieczynny.

Informacja

Informujemy, że w dniu 29.03.2024 r. ( Wielki Piątek) Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju  będzie czynny do godziny 12.00.

„Małopolska Niania 3.0”.

Przypominamy o trwającym naborze wniosków gmin o dotację celową na lata 2024-2026 w ramach Zadania „Małopolska Niania 3.0”.

Zadanie „Małopolska Niania 3.0” polega na udzieleniu pomocy finansowej w formie dotacji celowej gminom z przeznaczeniem na wsparcie rodziców dzieci w wieku do lat 3 w formie świadczenia pieniężnego na dofinansowanie kosztów zatrudnienia niani.

Nabór wniosków
gmin o dotację prowadzony jest przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w sposób ciągły od dnia 22.02.2024 r.

Zachęcamy do złożenia wniosku w pierwszym etapie naboru, tj. do 31.03.2024 r. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie zastrzega sobie bowiem możliwość wstrzymania lub zakończenia naboru, w szczególności w przypadku, gdy pula środków przewidziana do wykorzystania na dany rok, bądź na całość Zadania zostanie rozdysponowana.

Wypełniony na dołączonym do niniejszego maila formularzu i podpisany przez osoby uprawnione Wniosek o przyznanie gminie dotacji należy złożyć:
1)    za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, ul. Piastowska 32, 30-070 Kraków
lub
2)    osobiście – w siedzibie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie, ul. Piastowska 32, 30-070 Kraków – w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00
lub
3)    elektronicznie – za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP dostępnej pod adresem: https://epuap.gov.pl/ skrzynka podawcza Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa– klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/pismo-ogolne-do-urzedu/ropskrakow – z wykorzystaniem Pisma ogólnego do podmiotu publicznego i oznaczeniem w temacie: „Wniosek-Małopolska Niania 3.0”.

UWAGA! Wniosek złożony drogą elektroniczną musi zostać przesłany w formacie .pdf i podpisany elektronicznie (tj. przy użyciu podpisu kwalifikowanego) przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu gminy. Skan podpisu nie jest podpisem elektronicznym.

Ze względu na formuły obliczeniowe ułatwiające kalkulację wydatków zaleca się, aby wniosek został sporządzony i zapisany najpierw w pliku excel, a następnie zapisany w formacie .pdf i przekazany do podpisu.
Rekomenduje się, aby niezależnie od wybranego sposobu złożenia wniosku, o którym mowa w pkt 1-3), wypełniony plik excel został dodatkowo przekazany na adres e-mail: niania@rops.krakow.pl lub na adres skrzynki ePUAP, o której mowa wyżej. Przesłanie wniosku wyłącznie w pliku excel lub wyłącznie na adres e-mail nie będzie uznane za jego złożenie.

Szczegółowe informacje nt. prowadzonego naboru zamieszczone są na stronie internetowej ROPS w zakładce Małopolska Niania: https://rops.krakow.pl/malopolska-niania/aktualnosci

Informacje dot. realizacji Zadania można uzyskać w Punkcie Informacyjnym Działu Małopolska Niania:
– osobiście – w siedzibie ROPS w Krakowie przy ul. Piastowskiej 32
– dzwoniąc pod nr telefonu: 12 422 06 36 wew. 23 lub 698 897 002
– pisząc na adres e-mail: niania@rops.krakow.pl 

Następna strona »