AA+A++

Projekt socjalny " Seniorzy"

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju od miesiąca czerwca br. realizował projekt socjalny „Seniorzy” współfinansowany ze środków Wojewody Małopolskiego w ramach projektu Rozwój Pomocy Społecznej. W listopadzie br. odbyły się ostatnie z zaplanowanych w ramach projektu socjalnego spotkania z Seniorami tj. kolejne spotkanie z psychologiem, dzielnicową i dietetykiem. Ponadto na zakończenie projektu dla Seniorów biorących udział w projekcie zorganizowane zostały warsztaty kulinarne. Podczas warsztatów seniorki miały okazję wymienić się swoimi doświadczeniami kulinarnymi,  pogłębić posiadaną już wiedzę na temat przygotowywania posiłków tak aby były jak najbardziej wartościowe, jak również zdobyć nową wiedzę odnośnie przygotowywania wartościowych posiłków  dostosowanych do potrzeb seniorów.
Podsumowując w ramach całego projektu socjalnego odbyły się: 4 spotkania z psychologiem, 4 spotkania z dzielnicową, 4 spotkania z dietetykiem- łącznie z każdym ze specjalistów zrealizowano 16 godzin zajęć. W okresie wakacyjnym zrealizowano 16 godzin zajęć fitness na świeżym powietrzu. Seniorki biorące udział w projekcie w ramach seansu filmowego  rabczańskim kinie obejrzały  film ” Ania”,  a cały projekt zakończyły  warsztatami kulinarnymi.

 

Nabór wniosków do programu Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej

Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej – edycja 2023

Nabór do programu „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej”

Informuję,  że Minister Rodziny i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków do Programu pn. „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023, realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1787 z późn.zm.). Program będzie realizowany od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla uczestników Programu:

1) dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji
i edukacji oraz

2) osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie:

a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo

b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo

c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.)

Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby, niebędące członkami rodziny uczestnika:

1) posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej1), opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog,psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta; lub

2) posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnym w formie wolontariatu;  lub

3) wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że osoba wskazana spełnia przynajmniej jeden z warunków, o których mowa w pkt 1 lub 2.

Posiadanie doświadczenia, o którym mowa w pkt 2, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym1.

Na potrzeby realizacji Programu, za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych lub zstępnych, małżonka, rodzeństwo, teściów, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.

W pierwszej kolejności, asystentem może zostać osoba wskazana przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, z uwzględnieniem postanowień ust. 3 pkt 3

W trakcie realizacji usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 z późn.zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu Solidarnościowego lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w ust. 7, finansowane z innych źródeł.

Ważne! Od asystentów świadczących usługi na rzecz dzieci niepełnosprawnych do 16 roku życia dodatkowo wymagane są następujące dokumenty:
• Zaświadczenie o niekaralności.
• Pisemna informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym.
• Pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego dziecka z niepełnosprawnością

Nabór wniosków do programu "Opieka Wytchnieniowa - edycja 2023

Nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023.

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:

  1. dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności,
  2. osobami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.),
    – poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
    Program adresowany jest do członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, którzy wymagają usług opieki wytchnieniowej, zwanych dalej „uczestnikami Programu”.
    Usługi opieki wytchnieniowej przysługują w przypadku zamieszkiwania członka rodziny lub opiekuna, o których mowa w ust. 1, we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą niepełnosprawną i sprawowania całodobowej opieki nad tą osobą niepełnosprawną.

Skrócone godziny pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 31.10.2022r.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju informuje, że w dniu 31.10.2022 r. tj. poniedziałek Ośrodek Pomocy Społecznej czynny będzie do godz. 16.00

Projekt socjalny "Seniorzy"

W ramach projektu socjalnego ” SENIORZY” realizowanego w ramach programy Rozwój Pomoc Społecznej współfinansowanego ze środków Wojewody Małopolskiego odbyły się kolejne spotkania dla uczestników. W miesiącu wrześniu odbyło się kolejne spotkanie z  dietetykiem, na którym omówione zostały  zasady stosowania diety w jednostkach chorobowych takich jak dna moczanowa i choroby układu oddechowego. Omówiono produkty zalecane oraz przeciwwskazane w tych przewlekłych chorobach. Natomiast w miesiącu październiku br. uczestniczki projektu socjalnego udały się do kina Śnieżka w Rabce-Zdroju na seans filmowy.

Wzór wniosku o dodatek dla gospodarstw domowych (ogrzewanych drewnem, gazem LPG lub olejem)

Od 21 września 2022r. można składać w OPS w Rabce-Zdroju wnioski o dodatek dla gospodarstw domowych ogrzewanych peletem drzewnym, innym rodzajem biomasy, drewnem kawałkowym, skroplonym gazem LPG lub olejem opałowym na wzorze określonym w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 20 września 2022r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła (Dz. U. poz. 1974).  Do pobrania poniżej wniosek i klauzula RODO

wniosek 

RODO

 

 

Zmiany w dodatku węglowym od 20 września 2022 r.

Z dniem 20 września 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (art. 50 i art. 52 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw – Dz. U. z 2022 r., poz. 1967)  Od tej daty dotyczy ona również wniosków o dodatek węglowy złożonych przed aktualizacją ustawy i dotychczas nierozpatrzonych.

Co to jest dodatek węglowy?

Dodatek węglowy został wprowadzony mocą ustawy o dodatku węglowym z dnia 5 sierpnia 2022 roku. To jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 3000,00 zł mające zrekompensować wzrost cen węgla i uchronić obywateli przed ubóstwem energetycznym.

Komu przysługuje dodatek na węgiel po zmianie?

Po nowelizacji ustawy o dodatku węglowym dofinansowanie to otrzymają gospodarstwa domowe w myśl zasady „jeden dodatek węglowy na jeden adres”. Wszystkim gospodarstwom domowym zamieszkującym pod tym samym adresem przysługuje tylko jeden dodatek węglowy.

W pierwotnej wersji ustawy obowiązywała zasada jednego dodatku na jedno gospodarstwo domowe, jednak w wyniku „mnożenia” się liczby odrębnych gospodarstw domowych w tym samym budynku, podjęta została decyzja o doprecyzowaniu tego zapisu ustawowego.

Ponadto dodano przepis obligujący do pozostawienia wniosków bez rozpoznania. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.

Kto może złożyć wniosek o dodatek węglowy?

Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 3000 zł przysługuje gospodarstwom domowym, dla których głównym źródłem ogrzewania jest:

  • kocioł na paliwo stałe,
  • kominek,
  • koza,
  • ogrzewacz powietrza,
  • trzon kuchenny,
  • piecokuchnia,
  • kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe

– zasilane węglem kamiennym, brykietem lub pelletem, zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego.

Ponadto bezwzględnym warunkiem otrzymania dodatku węglowego jest wpis lub zgłoszenie jednego z powyższych źródeł ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności.

Zmiana deklaracji w CEEB w celu otrzymania dodatku węglowego

Zatem wnioskodawca, który po 11 sierpnia 2022 r. zgłosił jedno z powyższych źródeł ciepła będzie mógł ubiegać się o dodatek węglowy tylko wtedy, gdy wpis ten lub zgłoszenie dokonane było po raz pierwszy.

Weryfikacja wniosku o dodatek węglowy

W nowelizacji ustawy o dodatku węglowym dodano zapis umożliwiający weryfikację złożonego wniosku o dodatek węglowy. W przypadku wątpliwości dotyczących gospodarstwa domowego wnioskodawcy wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie mógł przeprowadzić wywiad środowiskowy. Wnioskujący musi uprzednio wyrazić zgodę na tę formę kontroli. Jeśli się nie zgodzi na wywiad środowiskowy, wówczas stanowić to będzie podstawę do odmowy przyznania dodatku węglowego.

Ponadto organ będzie mógł ustalić stan faktyczny m.in. na podstawie:

1) informacji wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

2) informacji uzyskanych w związku z postępowaniem o przyznanie:

  1. a) świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego,
  2. b) świadczenia wychowawczego,
  3. c) dodatku osłonowego,
  4. d) dodatku mieszkaniowego,

3) danych zgromadzonych w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców.

Co z wnioskami o dodatek węglowy złożonymi do 20 września br.?

Już złożone wnioski o dodatek węglowy gmina rozpatrzy według nowych przepisów. Nie trzeba składać nowego formularza.

Kiedy będzie wypłacany dodatek węglowy?

Mocą znowelizowanych przepisów organ ma obecnie dwa miesiące na rozpatrzenie wniosku i wypłatę tego dodatku licząc od dnia złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego. W pierwotnej wersji czas ten wynosił miesiąc.

Dwumiesięczny termin rozpatrzenia wniosków o dodatek węglowy obowiązuje również względem wniosków złożonych od 17 sierpnia 2022 r. do dnia wejścia w życie nowelizacji.

Do kiedy można składać wnioski?

Wniosek o dodatek węglowy można składać do dnia 30 listopada 2022 roku. Należy to zrobić na wzorze udostępnionym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami naszego Ośrodka pod numerem: 18 26-80-482 w godzinach:
poniedziałek od 8.00 do 17.00.

wtorek- środa 8.00-16.00

piątek 8.00-15.00

Kolejne spotkania w ramach projektu socjalnego

W dniu 13.09.2022 r. odbyło się 3 spotkanie z psychologiem w ramach projektu socjalnego „SENIORZY” realizowanego w ramach programu rozwój pomocy społecznej.  W trakcie spotkania przeprowadzono Test Interferencji Kolorów i Słów Stroopa. Uczestniczki wykonały zadanie i omówiono wyniki. Przedstawiono istotne informacje dotyczące testu.
Omówiono podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej – Jak mówić, aby inni nas słuchali?
Przeprowadzono ćwiczenia stymulujące procesy poznawcze (spostrzeganie, myślenie, koncentracja uwagi, pamięć, uczenie się) z książka „Wysłów się”.
Ponadto uczestniczki po raz kolejny brały udział w treningu uważności, tym razem skoncentrowano się na metodzie relaksacji mięśniowej (kojąca muzyka + angażowanie poszczególnych mięśni ciała).  Również w ramach projektu w dniu 20.09.2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z dzielnicową KP w Rabce-Zdroju. W trakcie spotkania ponownie poruszona została tematyka oszustw. Tym razem Pani dzielnicowa dodatkowo włączała filmiki w internecie pokazujące jak działają oszuści i firmy wyłudzające pieniądze.

Komunikat Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego

Szanowni Państwo,

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków jako baza źródeł ciepła i spalania paliw działa od  1 lipca 2021 r. W deklaracjach składanych do CEEB znajdują się informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i stosowanych w nich paliwach.

Właściciele i zarządcy budynków/lokali mieszkalnych i niemieszkalnych powinni złożyć taką deklarację do 30 czerwca 2022 roku. Zdecydowana większość obywateli wywiązała się z tego obowiązku w terminie.

Jakakolwiek zmiana rodzaju źródła ciepła oraz wykorzystywanego paliwa – nie z uwagi na popełnioną pomyłkę – lecz ze względu na potrzebę wykazania w CEEB kotła/pieca węglowego dla innych celów, jak np. uzyskanie dodatku osłonowego lub dodatku węglowego, może skutkować odpowiedzialnością karną za składanie fałszywego oświadczenia.

Prawidłowość deklaracji mogą sprawdzić osoby upoważnione przez gminy, wymienione w uchwale antysmogowej oraz programach ochrony powietrza.

Co więcej na właścicielach i zarządcach obiektów budowlanych spoczywa również ustawowy obowiązek zapewnienia co najmniej jednej w roku kontroli stanu technicznego użytkowanego obiektu budowlanego. Dotyczy to także stanu technicznego przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych oraz instalacji gazowych.

Zgodnie z przepisami kontrole stanu technicznego przewodów kominowych przeprowadzają –– osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim lub osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.

To oznacza, że każdy kto posiada i zgłosił piec podlega obowiązkowej kontroli zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów – Dz. U. poz. 719 z późn. zm. Kontrola ta obejmuje również weryfikację zadeklarowanego źródła ciepła.

Obowiązek złożenia deklaracji do CEEB wynika z ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to  jeden z  elementów tzw. Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), który powstaje w  Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, walka ze smogiem i pomoc w wymianie tzw.: „kopciuchów”.

Wniosek o dodatek węglowy

W  dniu 16 sierpnia 2022 r.  ukazało się rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska  w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego, które obowiązuje od 17 sierpnia 2022 r. Wnioski o wypłatę świadczenia przyjmowane są w Ośrodku Pomocy Społecznej. Obecnie druki wniosku można pobrać ze strony internetowej klikając w  link https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/1712.    lub w wersji edytowalnej klikając w link na dole strony. Wnioski w Ośrodku Pomocy Społecznej dostępne będą końcem przyszłego tygodnia. Równocześnie informujemy, że zgodnie z Ustawą o dodatku węglowym pomoc przysługuje w przypadku gospodarstw domowych, dla których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe – zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem, zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.

Załączniki:

wniosek o dodatek węglowy WORD

Klauzula_informacyjna dodatek_weglowy

« Poprzednia stronaNastępna strona »