AA+A++

Spotkanie dla seniorów

Informujemy, że dnia 07.02.2023 r. o godz. 11.00 w sali obrad Urzędu Miejskiego w Rabce-Zdroju odbędzie się spotkanie dla seniorów, podczas którego poruszone zostaną tematy dotyczące bezpieczeństwa seniorów, metod oszustw, wyłudzeń oraz skutecznego radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.

WNIOSEK O WYPŁATĘ REFUNDACJI PODATKU VAT ZA DOSTARCZONE PALIWA GAZOWE W 2023 R.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju uprzejmie informuje, że 20 grudnia 2022 r. została opublikowana ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2022 r. poz. 2687).

Refundacja podatku VAT jest to refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. do tego odbiorcy paliw gazowych.

Refundacja podatku VAT przysługuje w przypadku, gdy odbiorca paliw gazowych w gospodarstwie domowym:

  • wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, o których mowa w art. 3 pkt 3a ustawy – Prawo energetyczne, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576, 1967 i 2456), do dnia wejścia w życie ustawy, albo po tym dniu – w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy;
  • jest osobą w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł lub
  • jest osobą w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.

Dochodem gospodarstwa domowego po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób są: przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne, dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dochody z gospodarstwa rolnego, dochody z działalności opodatkowanej na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podstawą ustalenia przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy są dochody osiągnięte:

  • w 2021 r. -w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 lipca 2023 r.;
  • w 2022 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 29 lutego 2024 r.

Dochód gospodarstwa domowego ustala się na podstawie dochodów osiągniętych w:

  • 2021 r. – w przypadku wniosku złożonego do dnia 31.07.2023 r.;
  • 2022 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 01.08.2023 r. do dnia 29.02.2024 r.

Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.

Wnioski o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. składa się nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych .

Wniosek o refundację można złożyć:

  • w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Parkowa 2
  • za pomocą poczty tradycyjnej,
  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) (wniosek musi być  opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego)

Do wniosku o refundację podatku VAT odbiorca paliw gazowych w gospodarstwie domowym, o którym mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy – Prawo energetyczne, załącza fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres dotyczący wniosku oraz dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.

Wniosek_o_wyplate_refundacji_-podatku_VAT-pdf

Klauzula_dodatek_gazowy-1

Godziny pracy Ośrodka Pomocy Społecznej

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju uprzejmie informuje, iż w dniu 23 grudnia (piątek) 2022 roku, Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju będzie czynny do godz. 12:00. W dniu 02 stycznia (poniedziałek) 2023 r. Ośrodek Pomocy Społecznej będzie czynny do godz. 16:00.

Paczki Mikołajowe dla dzieci

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju jak co roku nie zapomniał o swoich małych podopiecznych.  W związku z powyższym w dniu dzisiejszym  w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej rozdawane są paczki mikołajowe dla dzieci z rodzin z terenu Gminy Rabka-Zdrój znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

Łącznie do przekazania przygotowano  52 paczki dla dzieci  z 27 rodzin.

Do paczek mikołajowych dołączony został upominek w postaci gry planszowej lub książki przekazanych przez firmę ” Cosinus” z Zabrza, a sfinansowane przez sponsorów z terenu Gminy Rabka-Zdrój.

Wnioski o dodatek energetyczny

Informujemy, że w  dniu 28 listopada 2022 r. zostało opublikowane ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1974).

W związku z powyższym od dnia 01.12.2022 r. wnioski o wypłatę dodatku elektrycznego można składać na 4 sposoby:

  • w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej  w Rabce-Zdroju ul. Parkowa 2, od poniedziałku do piątku w godzinach pracy OPS-u,
  • w siedzibie Urzędu Miejskiego w Rabce-Zdroju  – Biuro Obsługi Klienta – BOK (dziennik podawczy),
  • za pomocą poczty tradycyjnej,
  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z2020 r. poz. 344): za pośrednictwem platformy ePUAP,/Adres elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP): /n61qqa2j0b/skrytka /;

Dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy – Prawo energetyczne, w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną, i źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.

W przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji, w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, która jest rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 tej ustawy, dodatek elektryczny nie przysługuje.

Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w terminie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 1 lutego 2023 r. Wnioski o wypłatę dodatku elektrycznego złożone po dniu 1 lutego 2023 r. pozostawia się bez rozpoznania.

Przez gospodarstwo domowe rozumie się:

  • osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
  • osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku elektrycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Dodatek elektryczny w przypadku wielu gospodarstw domowych pod tym samym adresem

W przypadku gdy :

  • pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe- jeden dodatek elektryczny przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem;
  • wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania – dodatek jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania;
  • pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, i w terminie do dnia 1 lutego 2023 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach – w tym przypadku przyznaje się dodatek elektryczny, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ustalił zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W przypadku gdy w lokalu, o którym mowa w ust. 2b, zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek elektryczny przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących w tym lokalu.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.

Dodatek elektryczny nie przysługuje :

  • osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477 i 1692);
  • gospodarstwom domowym, objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 i 1967);
  • gospodarstwom domowym, objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. poz. 1967).

Dodatek elektryczny wypłaca się w terminie do dnia 31 marca 2023 r.

Rozporzadzenie-dodatek-elektryczny

Instruktaz-jak-wypelnic-wniosek-o-dodatek-elektyczny-gospodarstwa-domowe

Wniosek-o-wyplate-dodatku-elektrycznego

Klauzula_dodatek_elektryczny

Projekt socjalny " Seniorzy"

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju od miesiąca czerwca br. realizował projekt socjalny „Seniorzy” współfinansowany ze środków Wojewody Małopolskiego w ramach projektu Rozwój Pomocy Społecznej. W listopadzie br. odbyły się ostatnie z zaplanowanych w ramach projektu socjalnego spotkania z Seniorami tj. kolejne spotkanie z psychologiem, dzielnicową i dietetykiem. Ponadto na zakończenie projektu dla Seniorów biorących udział w projekcie zorganizowane zostały warsztaty kulinarne. Podczas warsztatów seniorki miały okazję wymienić się swoimi doświadczeniami kulinarnymi,  pogłębić posiadaną już wiedzę na temat przygotowywania posiłków tak aby były jak najbardziej wartościowe, jak również zdobyć nową wiedzę odnośnie przygotowywania wartościowych posiłków  dostosowanych do potrzeb seniorów.
Podsumowując w ramach całego projektu socjalnego odbyły się: 4 spotkania z psychologiem, 4 spotkania z dzielnicową, 4 spotkania z dietetykiem- łącznie z każdym ze specjalistów zrealizowano 16 godzin zajęć. W okresie wakacyjnym zrealizowano 16 godzin zajęć fitness na świeżym powietrzu. Seniorki biorące udział w projekcie w ramach seansu filmowego  rabczańskim kinie obejrzały  film ” Ania”,  a cały projekt zakończyły  warsztatami kulinarnymi.

 

Nabór wniosków do programu Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej

Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej – edycja 2023

Nabór do programu „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej”

Informuję,  że Minister Rodziny i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków do Programu pn. „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023, realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1787 z późn.zm.). Program będzie realizowany od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla uczestników Programu:

1) dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji
i edukacji oraz

2) osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie:

a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo

b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo

c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.)

Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby, niebędące członkami rodziny uczestnika:

1) posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej1), opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog,psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta; lub

2) posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnym w formie wolontariatu;  lub

3) wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że osoba wskazana spełnia przynajmniej jeden z warunków, o których mowa w pkt 1 lub 2.

Posiadanie doświadczenia, o którym mowa w pkt 2, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym1.

Na potrzeby realizacji Programu, za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych lub zstępnych, małżonka, rodzeństwo, teściów, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.

W pierwszej kolejności, asystentem może zostać osoba wskazana przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, z uwzględnieniem postanowień ust. 3 pkt 3

W trakcie realizacji usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 z późn.zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu Solidarnościowego lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w ust. 7, finansowane z innych źródeł.

Ważne! Od asystentów świadczących usługi na rzecz dzieci niepełnosprawnych do 16 roku życia dodatkowo wymagane są następujące dokumenty:
• Zaświadczenie o niekaralności.
• Pisemna informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym.
• Pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego dziecka z niepełnosprawnością

Nabór wniosków do programu "Opieka Wytchnieniowa - edycja 2023

Nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023.

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:

  1. dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności,
  2. osobami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.),
    – poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
    Program adresowany jest do członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, którzy wymagają usług opieki wytchnieniowej, zwanych dalej „uczestnikami Programu”.
    Usługi opieki wytchnieniowej przysługują w przypadku zamieszkiwania członka rodziny lub opiekuna, o których mowa w ust. 1, we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą niepełnosprawną i sprawowania całodobowej opieki nad tą osobą niepełnosprawną.

Skrócone godziny pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 31.10.2022r.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju informuje, że w dniu 31.10.2022 r. tj. poniedziałek Ośrodek Pomocy Społecznej czynny będzie do godz. 16.00

Projekt socjalny "Seniorzy"

W ramach projektu socjalnego ” SENIORZY” realizowanego w ramach programy Rozwój Pomoc Społecznej współfinansowanego ze środków Wojewody Małopolskiego odbyły się kolejne spotkania dla uczestników. W miesiącu wrześniu odbyło się kolejne spotkanie z  dietetykiem, na którym omówione zostały  zasady stosowania diety w jednostkach chorobowych takich jak dna moczanowa i choroby układu oddechowego. Omówiono produkty zalecane oraz przeciwwskazane w tych przewlekłych chorobach. Natomiast w miesiącu październiku br. uczestniczki projektu socjalnego udały się do kina Śnieżka w Rabce-Zdroju na seans filmowy.

« Poprzednia stronaNastępna strona »