AA+A++

Wigilia dla samotnych

W stołówce Szkoły Podstawowej nr 1 w Rabce-Zdroju odbyło się spotkanie wigilijne dla osób samotnych, zorganizowane przez burmistrza Leszka Świdra oraz pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju. Obok burmistrza przy wigilijnym stole zasiedli m.in. ksiądz Krzysztof z parafii św. Teresy, radni miejscy oraz dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1.

Zebranych gości przywitała kierownik OPS Barbara Łopata, życząc swoim podopiecznym zdrowych, ciepłych, spędzonych w serdecznej atmosferze Świąt Bożego Narodzenia. Życzenia wszystkim zebranym złożył burmistrz Leszek Świder. – Chciałbym złożyć wszystkim najserdeczniejsze życzenia, dużo zdrowia, spokoju, odpoczynku, żebyście Państwo cało i zdrowo doczekali nowego roku, żeby nowy rok nie był gorszy, ale lepszy, przewidywalny. Żeby problemy, które się pojawią, udało się rozwiązać – życzył włodarz Rabki-Zdroju.

Harcmistrz Jacek Niziołek przekazał na ręce Barbary Łopaty Betlejemskie Światło Pokoju – jako znak pokoju, symbol braterstwa oraz wzajemnego zrozumienia i pojednania. Tegoroczna sztafeta Betlejemskiego Światła Pokoju odbywa się pod hasłem „Czyńmy pokój”. Następnie głos zabrał ksiądz Krzysztof, rozpoczynając od wspólnej modlitwy i po pobłogosławieniu posiłku wszyscy przystąpili do składania sobie życzeń łamiąc się przy tym opłatkiem.

Po posiłku odbył się koncert kolęd w wykonaniu Magdaleny Drzyzgi, byłej dyrektor Przedszkola w Chabówce oraz pracowników OPS.

Na wigilijną wieczerzę zaproszono 105 osób, które ugoszczono czerwonym barszczem z uszkami, smażoną rybą z surówką i ziemniakami, ciastem oraz kompotem. Wszystkie osoby samotne biorące udział w spotkaniu otrzymały zakupiony przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju słodki upominek i artykuły żywnościowe. Nie zapomniano również o osobach chorych, które nie mogły przyjść na spotkanie. Im świąteczna wieczerza dostarczona została do domu. Osoby, które miały trudności z powrotem do miejsca zamieszkania, zostały odwiezione do swojego miejsca zamieszkania przez pracowników Straży Miejskiej.

Jednorazowy dodatek do wynagrodzenia dla asystenta rodziny


Zadanie finansowane z Fundusz Pracy

Rządowy program wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2023 r.”

Dofinansowanie w formie jednorazowego dodatku do wynagrodzenia dla Asystentów rodziny oraz kosztów zatrudnienia asystenta za miesiąc listopad i grudzień w roku 2023 w ramach Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej ogłoszonego na rok 2023.

 

Kwota dofinansowania: 10 858,13 zł, w tym:

– 2 000 zł  na dofinansowanie kosztów dodatku do wynagrodzenia, który przysługuje asystentowi rodziny, zatrudnionemu w gminie na dzień ogłoszenia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2023 r.”, tj. 22 listopada 2023 roku,

– 8 858,13 zł na dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystenta rodziny za okres listopad-grudzień 2023 r.

Całkowita wartość zadania: 10 858,13 zł

Krótki opis zadania: Wojewoda przyznaje beneficjentowi środki finansowe z Funduszu PracyCelem przyznania środków jest pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny, w tym również zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet i rodzin „Za życiem”.

Paczki mikołajowe

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju jak co roku  nie zapomniał o swoich małych podopiecznych. W dniu 6 grudnia br. w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju zostały rozdane paczki mikołajowe dla dzieci z rodzin z terenu gminy Rabka-Zdrój znajdujących się w trudnej  sytuacji życiowej życiowej. Łącznie przekazano 33 paczki dla dzieci z 14 rodzin. Do paczek mikołajowych dołączony został upominek w postaci gry planszowej lub książki przekazanych przez firmę „Cosinus” z Zabrza, a sfinansowane przez sponsorów z terenu gminy Rabka-Zdrój.

                     

Projekt " Aktywni seniorzy"

W dniach 26-27 października br.  w Sali Obrad Urzędu Miejskiego odbyły się spotkania z seniorami z Gminy Rabka-Zdrój w ramach projektu socjalnego „Aktywni seniorzy”. Pierwszego dnia spotkanie poprowadził ratownik medyczny, który przedstawił seniorom zasady udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach które każdemu mogą się przydarzyć w codziennym życiu m.in.  zadławienie, krwotoki, zaopatrywanie ran, porażenie prądem czy atak padaczki. Ponadto seniorzy dowiedzieli się jak prawidłowo mierzyć ciśnienie oraz rozpoznać i udzielić pomocy w przypadku zawału serca czy udaru. Drugi dzień poświęcony był na spotkanie z dietetykiem. Tego dnia z seniorami omówione zostały fakty i mity dotyczące żywienia i stylu życia zarówno zdrowego jak i chorego człowieka. Seniorzy przybyli na spotkania aktywnie uczestniczyli w zajęciach, zadawali mnóstwo pytań, brali czynny udział w dyskusjach oraz ćwiczeniach. Uczestnicy projektu socjalnego uzyskali praktyczną wiedzę, która zapewne przełoży się na codzienne życie uczestników.

Projekt " Aktywni Seniorzy"

Informujemy, że Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju realizuje projekt socjalny „Aktywni seniorzy”. W ramach projektu w dniu 26.10.2023 r. w godz. 9.00-13.00 w sali obrad Urzędu Miejskiego w Rabce-Zdroju odbędzie się spotkanie z ratownikiem medycznym  a w dniu 27.10.2023r.  w godz. 9.00-13.00 również w sali obrad Urzędu Miejskiego odbędzie się spotkanie z dietetykiem. Serdecznie zapraszamy zainteresowanych seniorów z terenu Gminy Rabka-Zdrój.

Nabór pracowników socjalnych, doradców zawodowych i psychologów – orzeczników, członków Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Uprzejmie informuję, że Wojewoda Małopolski poszukuje kandydatów na stanowiska pracownika socjalnego, doradcy zawodowego i psychologa, zainteresowanych pracą w roli
orzeczników, członków Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnoprawności. Ogłoszenie o naborze zostanie zamieszczone również na stronach internetowych Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Jednocześnie informuję, że od 1 stycznia 2024 r. wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności będą również realizowały nowe zadanie, polegające na wydawaniu
decyzji ustalających poziom potrzeby wsparcia, wprowadzone ustawą z 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz.U. z 2023 r., poz. 1429). Ustalenia poziomu potrzeby
wsparcia będą dokonywać w szczególności ww. specjaliści, stąd Wojewoda Małopolski będzie również poszukiwał kandydatów zainteresowanych pracą w roli orzeczników w tym zakresie.
Osoby zainteresowane realizowaniem tego zadania proszone o kontakt z Wojewódzkim Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności pod numerem telefonu: (12) 3921398 lub (12)
3921376.

Informacja o nowych zasadach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz o nowym świadczeniu – świadczeniu wspierającym

Informacja

o nowych zasadach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz o nowym świadczeniu – świadczeniu wspierającym

 

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429) zakłada przebudowę od 1 stycznia 2024 r. dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów poprzez:

– wprowadzenie do systemu prawnego nowego świadczenia – świadczenia wspierającego kierowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 18 r. życia,
– zmiany w warunkach przyznawania funkcjonującego obecnie świadczenia pielęgnacyjnego,
– likwidację specjalnego zasiłku opiekuńczego.

  1. Świadczenie wspierające

Ww. ustawa o świadczeniu wspierającym, wprowadza nowy rodzaj świadczenia, tj. świadczenie wspierające, które będzie skierowane bezpośrednio do osób z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia wspierającego będą osoby z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia, które uzyskają decyzję  ustalającą poziom potrzeby wsparcia  – na poziomie od 70 pkt do 100 pkt.  Poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany w formie decyzji przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, natomiast przyznawania i wypłacanie, na podstawie ww. decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, świadczenie wspierające będzie, na wniosek osoby z niepełnosprawnościami lub jej przedstawiciela, zadaniem Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Ustawa o świadczeniu wspierającym wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. z pewnymi wyjątkami:
– od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające  będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby  wsparcia od 87 do 100 pkt,
– od 1 stycznia 2025 r.
– świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby  wsparcia od 78 do 86 pkt,
– od 1 stycznia 2026 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby  wsparcia od 70  do 77 pkt .

Uwaga: wyjątkiem od tak określonego ustawą harmonogramu wejścia w życie ustawy  jest art. 64 ustawy, zgodnie z którym  osoba wymagająca opieki:
1) na którą przyznano na podstawie przepisów dotychczasowych prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, albo zasiłku dla opiekuna,
2) na którą przyznano prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2024r. brzmienia ustawy o świadczeniach rodzinnych
– będzie mogła otrzymać świadczenie wspierające od dnia 1 stycznia 2024 r., także w przypadku, gdy w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, potrzebę tę określono na poziomie niższym niż 87  punktów w skali potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości – 220% renty socjalnej (będzie to kwota netto czyli bez potrącań na podatek dochodowy czy ubezpieczenie zdrowotne).

Co do zasady świadczenie wspierające będzie przyznawane nie wcześniej niż od dnia ustalenia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności  dla danej osoby poziomu  potrzeby wsparcia – w przypadku wniosków o wydanie decyzji w tej sprawie złożonych w roku 2024, wojewódzkie zespoły orzekające będą ustalać poziom potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku (a nie, jak w docelowym rozwiązaniu, od dnia posiedzenia zespołu). Takie rozwiązanie zapewni w początkowym okresie obowiązywania ustawy możliwość otrzymania przez osoby
z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego za cały okres oczekiwania na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (art. 65 ust. 3 u.ś.w.).

Pakiet osłonowy

Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła również także szereg regulacji o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy zaprzestaną pobierać świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna w związku
z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego. Obejmują one:
– opłacanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za opiekuna osoby z niepełnosprawnością, która pobierać będzie świadczenie wspierające – warunkiem jest wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą
z niepełnosprawnościami oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; co istotne ww. ubezpieczeniami będą mogli być objęci również ci opiekunowie, którzy wcześniej nie pobierali powyższych świadczeń opiekuńczych warunkiem jest jednak  wspólne zamieszkiwanie
i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami otrzymującą świadczenie wspierające oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; (objęcie ww. ubezpieczeniami będzie realizowane przez ZUS, na wniosek opiekuna składany do ZUS),
– możliwość uzyskania przez opiekuna zasiłku dla bezrobotnych, a także świadczenia przedemerytalnego.
Ponadto planowane jest również uruchomienie programu aktywizacji zawodowej dla opiekunów, którzy pobierali ww. świadczenia opiekuńcze.

  1. Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych

 Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła (w art. 43) również istotne zmiany w  ustawie o świadczeniach rodzinnych w zakresie świadczeń opiekuńczych: specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia pielęgnacyjnego.

1) specjalny zasiłek opiekuńczy

Z dniem wejścia w życie ustawy o świadczeniu wspierającym czyli 1 stycznia 2024 r. zostaje uchylony art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych regulujący zasady przysługiwania specjalnego zasiłku opiekuńczego. Oznacza to, że od tej daty specjalny zasiłek opiekuńczy nie będzie już przyznawany. Jedynie, na podstawie przepisów przejściowych, zasiłek ten będzie  mógł być przyznawany także po 31 grudnia 2023 r. w pewnych przypadkach na zasadzie zachowania praw nabytych. Szczegółowe informacje dotyczące przepisów przejściowych regulujących te kwestię opisane zostały w punkcie 3 niniejszej informacji.

 

2) świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach

Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego obowiązujące od 1 stycznia 2024 r. – w tym nowe brzmienie art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych:

– świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać  wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia (art. 17 ust. 1),
– uchylenie warunku rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej –  oznacza to, że osoby sprawujące opiekę nie będą musiały rezygnować z aktywności zawodowej aby otrzymać świadczenie pielęgnacyjne,

– w konsekwencji uchylenia warunku rezygnacji/niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej uchylono również art. 17b ustawy o świadczeniach rodzinnych, czyli przepis uzależniający przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego rolnikom, małżonkom rolników lub domownikom od warunku zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym. W związku z tym, uchylono również w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników przepisy dotyczące opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za te osoby (składki do KRUS na dotychczasowych zasadach będą przez organy właściwe opłacane tylko w przypadku osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów dotychczasowych –art. 63. ust. 15 u.ś.w.),

– uchylenie art. 17 ust. 1a, czyli przepisu, który wskazywał kolejność osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego,

– uchylenie art. 17 ust. 1b, czyli przepisu warunkującego przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności,

– uchylenie negatywnej przesłanki uniemożliwiającej przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jeśli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do własnej emerytury, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia
2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia,

– uchylenie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ograniczającego zbiegi wymienionych w tym przepisie świadczeń rodzinnych.

Zmianie uległ również katalog osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zgodnie  z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne od 1 stycznia 2024r. będzie przysługiwać:

1) matce albo ojcu,

2) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom,

3) opiekunowi faktycznemu dziecka,

4)  rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego,

jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji
i edukacji.

Ponadto nowe regulacje dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego przewidują, że w przypadku  gdy opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jedną osobą niepełnosprawną w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego, podwyższa się po 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka (uwaga: dotyczy to osób-opiekunów: wymienionych w art. 17 ust. 1-3, osób będących rodziną zastępczą oraz osób prowadzących rodzinny dom dziecka).

Uwaga: opisane wyżej, nowe warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r. nie dotyczą osób, które, na zasadzie zachowania praw nabytych, będą pobierać to świadczenie na podstawie przepisów dotychczasowych (w oparciu o  przepis przejściowy – art. 63 u.ś.w.).

Ponadto nowym przepisem, który zacznie również obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. jest art. 17 ust. 4a, zgodnie z którym, w przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki. Analogiczna regulacja obowiązująca od 1 stycznia 2024 dotyczyć również będzie osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów dotychczasowych oraz osób pobierających zasiłek dla opiekuna i została ona uregulowana w art. 63 ust. 12 u.ś.w. (dotyczyć będzie jednak tylko przypadków gdy śmierć osoby wymagającej opieki nastąpiła po 31 grudnia 2023 r.).

  1. Przepisy przejściowe

Wprowadzając istotne zmiany w warunkach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz uchylając specjalny zasiłek opiekuńczy, ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadza jednocześnie przepisy mające na celu pełną ochronę praw nabytych osób, które nabyły bądź nabędą na starych, obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, tj. do 31 grudnia 2023 r. przepisach, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego. Osoby te będą mogły w dalszym ciągu pobierać wymienione świadczenia zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Prawo do pobierania tych świadczeń na zasadach dotychczasowych zostało uregulowane w art. 63 u.ś.w.  Przepis ten przewidują, że:

– w sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 63 ust. 1 u.ś.w.),
– osoby, którym przed 1 stycznia 2024 r., albo nawet po tej dacie, ale, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., przyznane zostało co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, zachowują, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., prawo do tych świadczeń nie dłużej jednak niż do końca okresu, na który prawo zostało przyznane (art. 63 ust. 2 u.ś.w.),
– ww. osoby, zachowują prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., również w przypadku, gdy osobie nad którą sprawują opiekę zostało wydane nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności. Warunkiem zachowania prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w tym przypadku będzie złożenie wniosku o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo
o niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o niepełnosprawności, a następnie złożenie wniosku o ustalenie prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w terminie 3 miesięcy, licząc od wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności (art. 63 ust. 3 ustawy),

– prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach dotychczasowych przysługiwać będzie ww. osobom wymienionym w art. 63 ust. 1-2 u.ś.w. również po upływie okresu zasiłkowego na który prawo zostało przyznane (czyli także na kolejne okresy zasiłkowe) pod warunkiem, że wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym zakończył się dotychczasowy okres zasiłkowy (art. 63 ust. 4 u.ś.w.).

Uwaga: przepisy przejściowe o świadczeniu wspierającym wprowadzają również dodatkową, negatywną przesłankę, która przewiduje, że świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy przyznane na zasadach dotychczasowych oraz zasiłek dla opiekuna, nie przysługują jeżeli osoba wymagająca opieki będzie miała przyznane prawo do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 6 u.ś.w.).  W konsekwencji tego przepisu wprowadzone zostały także przepisy proceduralne określające:
– zawieszenie postępowania o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna do czasu rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego w sytuacji gdy osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyły wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. Następnie ustalenie prawa do ww. świadczeń w wyniku podjęcia zawieszonego postępowania następuje po dokonaniu  przez ZUS  rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 7-8 u.ś.w.).

– zawieszenie wypłaty przyznanego już świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna jeżeli osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego.
W przypadku odmowy przyznania osobie wymagającej opieki świadczenia wspierającego lub pozostawienia wniosku o to świadczenie bez rozpatrzenia, świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna,  wypłaca się od miesiąca, w którym wstrzymano ich wypłatę do końca okresu na jaki je przyznano, jeżeli nadal osoba spełnia warunki określone w  brzmieniu dotychczasowym (art. 63 ust. 9-10 u.ś.w.).
– uznanie za nienależnie pobrane świadczenia: świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna, wypłaconego opiekunowi za okres, za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające.

Źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

 

Webinarium dla seniorów i ich opiekunów

W dniu 23 listopada br. w godzinach  10:00-11:15 Urząd Komisji Nadzoru Finansowego we współpracy z Komendą Główną Policji  oraz Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej organizuje  webinarium Oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Urzędu komisji Nadzoru Finansowego – jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić.

Celem webinarium jest budowanie odporności seniorów na działania przestępców podszywających się pod pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Rejestracja na webinarium odbywa się online tj. przez elektroniczny formularz zgłoszeniowy:

https://www.knf.gov.pl/dla rynku/edukacja cedur/seminaria?articleld=83970&p id=18

Praca psycholog

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju po raz kolejny informuje, że poszukuje psychologa do Punktu  Informacji,  Wsparcia i Pomocy dla Osób  Dotkniętych Przemocą w Rodzinie działającym przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju. Praca na umowę zlecenie 2 razy w miesiącu.
Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o kontakt z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju tel. 18 26-80-482.

Zaproszenie do ponownego składania ofert na świadczenie usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej - edycja 2023

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rabce-Zdroju zaprasza do składania ofert na świadczenie usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej w roku 2023 . Wszystkie szczegóły w linku poniżej

https://ops.rabka.pl/zamowienia-publiczne/ 

 

« Poprzednia stronaNastępna strona »